måndag 1 mars 2010

Libanon

Nu var det dags att starta upp bloggens hjärta, Alla världens hörn. Min ambition är att varje vecka så skall jag inhämta inspiration från ett nytt kök ute världen. Först köket fick min flickvän välja så det blev det Libanesiska köket till mitt stora förtret. En sak som verkligen utmärker mig är att nästan aldrig äter vegetariskt. Därför hade jag mina vaga misstankar om att de typiska rätterna i det Libanesiska köket skulle innehålla massa grönsaker och ärtor. Jag hade rätt.

Det Libanesiska köket kännetecknas av ett par saker, vi börjar med ingredienserna Vitlök, olivolja och citronsaft är genomgående i kökets gastronomi. När jag gjorde söndagens middag så gick det åt en och en halv vitlök, nästan en deciliter citron saft samt en halv flaska olivolja. Dessa huvudingredienser återkommer överallt i maträtterna och jag skulle vilja lyfta fram de som kökets främsta smak kännetecken. Ett annat väldigt typiskt kännetecken för det libanesiska köket är enkelheten och prisvärdheten. Samtliga rätter var väldigt lättlagade och framförallt billiga att inhandla.

En klassisk rätt som har blivit en signatur för libanesisk mat är Mezze. En mezze är en smårättsbuffé med över trettio olika libanesiska små rätter. Nu har jag inte tid till att laga en "riktig" Mezze utan jag nöjde mig med 4 olika rätter.



Baba ghanouj, nedersta vänstra hörnet
Varm Makdous i ugn, Högra nedersta hörnet
Klassisk Tabbouleh, vänstra översta hörnet
Hummus, Högra översta hörnet
Turkisk yoghurt i mitten.

Som dryck till maten serverades Blodapelsinvatten och pitabröd stod för tilltugget, men hur blev det då? Flickvännen föll det på läppen. Underskriven däremot fann sin tveksamhet berättigad. Jag kom inte riktigt överens med smakerna, men så måste man ha i åtanke att jag inte är någon "veggie-fantast". Tabbouleh salladen var väldigt god och jag kommer nog leta inspirationen från den fler gånger. Dessutom har jag lärt mig ett par nya tekniker och råvaror och det är ju alltid ett plus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar